"Alla borde vara antikommunister"

 Citet kommer från journalisten, författaren, utrikeskorrespondenten Kjell-Albin Abrahamsson (1945-2016). I fyrtio år bevakade han det som hände i Östeuropa. "Jag har aldrig sett maken till ett sådant klassamhälle som det som finns i Ryssland. När jag var ung journalist på SVT och vi skulle ut i världen på våra jobb, så var alla mina kolleger djupt troende kommunister. Dock inte jag. Jag bodde och verkade i den här delen av världen som var fruktansvärd att ta del utav. Jag fick på nära håll se hur det kommunistiska systemet fungerade - eller rättare sagt hur det inte fungerade".
 
 
 
Man kan ju undra varför vi i detta land hela tiden förlåter både Lenin och Stalin? Vi jagar den högra sidan ständigt och jämt, men bryr oss inte ett dugg om den vänstra. Nu vill jag inte på något sätt ta högerextremisterna i försvar, men det finns våldsamma vänsterextremister också. Det vilar en oroande tystnad över detta ämne. Man fortsätter att fokusera på högern, men glömmer den vänstra sidan. Rätt komiskt blir det ibland när man påtalar detta faktum, i regel så möts man med tystnad.
 
Roger Lindqvist.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0