Vårda det svenska språket

Det händer gång på gång att jag häpnar över hur vårt svenska språk håller på att utarmas. Så sent som i dag satt jag och tittade på en svensk film, och för att göra det tydligare för mina öron, så använde jag den där textremsan som man kan trycka fram via text-TV. Så plötsligt stördes mina ögon av ordet "MÄJ". Givetvis så är den rätta formen "MIG". Trodde först att det var ett enstaka fel i brådskan, men icke det. "MÄJ-ordet" flög förbi på TV-skärmen flera gånger. Antingen är det så, att herr eller fru text, använt sig av alltför starka drycker. Eller kanske att textaren inte fått fullständig utbildning av det fina svenska språket. Det här händer titt som tätt. Ute på nätet använder sig många av ordet "VÅLDTÄCKT". För upplysningens skull, så stavas ordet: "VÅLDTÄKT".
 
/HELSNING FRÅNN RÅGER LINDQVVVVISTT I HÅRTLAXX.

Kommentarer
Postat av: Lennart Ö

Ja Roger i radio och tv hör man numer så skiljer de inte längre på nyttja och utnyttja , förde mesta säjer man utnyttja när man menar nyttja . men det är kanske så vi lever i den tiden när utnyttja är mer vanligt än nyttja . Ja till vilken nytta ?

2017-11-14 @ 00:25:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0