H-dagen den 3 september 1967

HÖGERTRAFIK - HÖGERTRAFIK - HÖGERTRAFIK
 
 
 
 
 
 
På söndagsförmiddagen den 3 september 1967, kastade vi oss resolut ut i vimlet av bilar i Piteå centrum. Vid ratten satt min far, bredvid satt morfar och i baksätet den snart tioårige Roger Lindqvist. Min mor stannade hemma för säkerhetens skull denna förändringens dag. Hon hade nog gärna följt med, men hon hade andra viktigare sysslor att ta hand om. På den tall som stod i våran infart hade pappa spikat upp H-skylten. I skolan hälsade polisen på för att berätta hur vi skulle göra i trafiken. Jag minns rätt så mycket av den här tiden av förändringar. Lennart Hyland hade en uppesittarkväll som gick i H-trafikens tecken. Kom då ihåg att hela min värld gick i svartvitt - ja inte den riktiga omvärlden - men den värld som skildrades i vår TV-apparat. Allt var svart eller vitt. Inga färgexplosioner där inte.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0