Ovetenskaplig undersökning

Jag har för skojs skull frågat ett större antal människor, om man törs tycka öppet, och ha åsikter angående det som händer och sker här i landet. Nära på alla törs inte uttrycka sina personliga åsikter öppet. När jag frågar varför, så säger samtliga att man är rädd för vad som kan hända. Att det är "onödigt". När jag ställer frågan; vad är du rädd för kan hända? Så får jag svaret att det kan orsaka skada på ett eller annat sätt. Samtliga säger att man har en bestämd åsikt, men man är rädd att det skall påverka deras arbete mm.
 
Av denna helt ovetenskapliga undersökning, så kan jag alltså dra den slutsatsen att åsiktsfriheten, som vi under många långa år haft som en symbol, i vårt demokratiska land, har kommit på skam. Med andra ord, en stor uppenbar fara för demokratin. En del pratar om "elefanten i rummet". Dvs alla vet men ingen törs nämna det vid namn. Vissa tycker det är komiskt, andra pratar om "kejsarens nya kläder", osv.
 
Roger.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0