Lasse Krantz (1903-1973)

 
När min far låg vid flottan 1943-45 så var han och hans kompisar ofta ute och roade sig under permissionerna. Det fanns ett stort nöjesutbud i Stockholm under krigsåren. Pappa har berättat om Nalen och Sveasalen där han och flottistkollegerna gick ut för att dansa och träffa damer. En sak som florerade var ryktet om att skådespelaren, sångaren och revyartisten Lasse Krantz var ute för att ragga upp unga män. "Passa dig för den där Krantz", brukade flottisterna få höra när de skulle gå i land. Min pappa blev också "varnad". Under den här tiden var ju homosexualitet i lag förbjudet. Trots det så hade kung Gustaf V ett förhållande med Kurt Haijby. Men det är en annan historia.
 
Min far var 20 år gammal, och hade smak för det motsatta könet. Under de två åren han låg vid flottan så träffade han en ung kvinna från Saltsjöbaden. Hon hette Helga Moritz. Det finns ett gammalt foto bevarat där min far står och håller om henne. Tydligen så sa det ett KLICK när de två möttes. Men när när det blev fred i Europa så åkte min pappa hem till sitt, det blev ingen fortsättning. Istället så kom min blivande mamma i vägen, tur var väl det. Annars så hade jag inte suttit här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0