Pappa, våren 1966

 
Om det fanns en enda männsika på planeten Tellus (jorden) som älskade varje liten uns av vår, så var det min pappa. Från det allra första takdroppet, till en grön gräsmatta, så fanns pappa med och njöt. Som själva pricken över I:et så var det den obligatoriska kaffetermosen, som min pappa hade vid sin sida där han satt på altanen hemma. Nåt som han också tyckte var stämningsfullt, var ljudet av Hortlaxkyrkans klockor som hördes vida omkring. Inte för att min far var en flitig kyrkbesökare, men klangen av klockorna tyckte han om.
 
Garaget i bakgrunden byggde pappa och svågern, skomakaren John Risberg, gift med min faster Emmy, upp 1965. Därinne i tryggheten stod pappas ögonsten: en blå Volkswagen av 1958-årsmodell. Inhandlad på Bil Åströms i Piteå 1963. Föregående ägare var sågställaren Herbert Lundmark från Munksund. Herberts son, Lasse Lundmark, var fotvårdare på Furunäsets där jag jobbade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0