Samerötter

 
Barnbarnet Max har samiskt påbrå på sin morfar Oves och mamma Jannices sida från Malå. Jag som tycker om släktforskning tycker det känns spännande. Släktskapet är inte 100% utan betydligt mindre än så. När Max´moster gifte sig hade hon en samedräkt från Malå på sig. Jag fick tillfälle att fråga henne när vi möttes i julas. Jag gillar deras dräkter, mycket färger som jag tycker om. Färger gör mig glad till sinnet.
 
När vi besökte Jannices och Roberts sommarstuga i Malå för två somrar sen, så kom två renar vandrande på tomten. De två renarna höll till alldeles i närheten, och kom på besök då och då. Jag minns att en av dem var så vackert vit och ståtlig med sin fina krona, men när jag skulle ta en bild, ja, då sprang de till skogs. Alldeles i närheten kan man plocka hjortron, det är en fin bygd, med vacker natur. Det händer att det kommer renar och springer i själva samhället.
 
OBS! Mannen på bilden har ingenting med min berättelse att göra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0