Amerikabreven

 
Min farmor hade en syster i Nordamerika. Hela hennes familj bodde där, med maken och de tre barnen. Min farmor Hanna hade också en bror som åkte över till det "förlovade landet", han försvann spårlöst efter några år i det nya landet i väst. Min pappa berättade han mindes från sin barndom när de där avlånga kuverten damp ner i farmor och farfars brevlåda. Han mindes också hur mor Hanna gick in i vardagsrummet och satte sig ner för att öppna de så värdefulla kuverten med breven. Ibland så hade farmors syster Hulda skickat nytagna bilder på sin familj. Detsamma gjorde farmor.
 
På bilden ovan så ses ett av de där breven, som jag fick i gåva av mina tremänningar i början av 90-talet. "Mrs Hulda Wickstrom" var farmors äldsta syskon och syster, som  emigrerade 1904.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0