Två blomurnor som väcker minnen

Sommaren 1972 kommer min moster Anny och hennes man Harry på besök. Paret Lundqvist bor i Skellefteå, sedan många år. Båda är gravt hörselskadade. Eftersom Anny och Harry inte har körkort, så har man för dagen en egen chaufför, han som är klädd i vit skjorta. Min far har sin röda tröja på sig, min mor sina blommiga sommarklänning. Det bjuds på fika vid det runda vita bordet. Bordet finns fortfarande kvar hemma hos en av sönerna.
 
Till höger ses en grön blomurna, där mamma har sina sommarblommor. Det finns två urnor målade i grönt. Min far brukade sätta färg på dem, ibland var de röda i bland gröna. När vi flyttade in sommaren 1982 målade jag dem grå.
 
Pga sin ålder så har urnornas färg flagnat med åren.
 
Under min barndom var urnorna röda. I mina tidiga tonår målade min far dem gröna. 1982 målade jag dem gråa. Häromdagen så försvann dem båda två till en ny ägare.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0