Piteå 400

 
Idag en ny träff angående Piteås 400-årsjubileum. Rektor Bo Åström presenterade idéer från skolans värld, hur man kommer att engagera våra skolbarn inför jubiléet. Morgan Stenberg representant från Piteå museum berättade om kommande utställningar och annat smått och gott. Hur jag och kollegan Leif Lidman kommer in i det här återstår att se. Vi kommer att träffas ytterligare en gång i april. Gunnar Lindfors, som representerar Pitemålsakademin, kom också med en del genomtänkta förslag.
 
Eftersom Piteå kallats musikens stad, kastade jag fram ett förslag om att återinföra en blåsorkester, som kan närvara vid de olika evanemangen. Vi hade en stor blåsorkester vid 350-årsjubiléet 1971 där jag själv var med. Jag hade också en idé att återuppliva den populära Parkkvällen vid nåt tillfälle under sommaren 2021. Att framföra en kavalkad av de låtar som kända artister sjöng från scenen i Badhusparken under 60-70-80-talet. "Vilken målgrupp har du då tänkt vända dig till", frågade Robert Bergman. Musiken är ju universiell som skapar kontakt. Ted Gärdestads musik lever kvar, han besökte Piteå 1973, så även den musik som andra artister hade med sig i bagaget när det begav sig. Det var min tanke. Målgrupp? Alla!
 
Piteå-Tidningen uteblev för andra gången, vilket är för mig och alla andra högst anmärkningsvärt.
 
Roger
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0