Sista rälsbussen Piteå-Älvsbyn, lördag 27 maj -72

Klockan är 14.25. Tågklarerare Signar Westbrand, Piteå, vinkar iväg den sista rälsbussen för persontrafiken mellan Piteå-Älvsbyn.
 
Våren 1911 fick Piteå glädjebudet att det skulle byggas järnväg mellan Piteå och till norra stambanans anknytning i Älvsbyn. Beskedet åstadkom stor glädje i staden. Det hölls tal på Rådhustorget och spelades musik. Den 1 oktober 1915 ljöd den första lokomotivvisslan på den nybyggda banan. Nu har klockan vridits tillbaka när det gäller persontrafiken på den här sträckan. I lördags kl. 14.25, vinkades nämligen den sista rälsbussen iväg. Persontrafiken är därmed nedlagd på den här linjen och ersätts nu helt av landsvägsbussar till Älvsbyn.
 
Redan i oktober 1969 började persontrafiken mellan Piteå-Älvsbyn att ersättas med landsvägsbussar. Sedan dess har bara en rälsbuss trafikerat sträckan. Det var alltså denna sista rälsbuss som i lördags tog ur trafik. Och piteålinjen utgör därmed en av de många bibanor som i allt raskare takt läggs ner här i landet. Att nu persontrafiken lagts ner mellan Piteå-Älvsbyn betyder dock inte att järnvägsstationen i Piteå ska läggas ner.
    - Tvärtom väntar vi en ökning när det gäller godstransporter, bl a med tanke på den nya hamnen i Haraholmen, säger stationsinspektör Erik Mongs, Piteå.
 
Ett 10-tal passagerare åkte den sista turen. Däribland fanns ungdomar söderifrån, Stockholm och Gävle, som speciellt sökt sig till Piteå för att få åka med den sista turen! Gunnar Hörnström, Gävle, har varit med om flera sådana här sista turer, fotograferat och samlat på stämplar, osv. Samma hobbyverksamhet ägnar sig också Ingvar Nyström och Yngve Lundberg, Stockholm åt.
    - Förvånansvärt lite folk som samlats här för att följa sista rälsbussen, tyckte de dock.
 
Ingenjör Melvin Bjerdahl, fd Norrfjärdenbo, numera Göteborgare, var också en som åkte med. Han var på tillbakaväg till Göteborg efter att ha hälsat på föräldrarna, folkskollärare Lennart och Linda Bjerdahl, Norrfjärden. Melvin hör också till de som följer sådana här händelser med stort intresse och har bl a följt nedläggningen av linjen Åstorp-Höganäs och Kristianstad-Gärsnäs.
    - Nog känns det lite vemodigt när linjer läggs ner, tyckte Gustav Lindberg, Boden, som var motorvagnsförare på sista persontåget till Älvsbyn. På rälsen hade man placerat ut ett dussintal smällare som blev en rejäl avskedssalut sedan tågklarerare Signar Westbrand, Piteå, vinkat iväg 1169 som den sista rälsbussen hette.
 
--------------------------------------------------------
NORRBOTTENS-KURIREN ¤ Måndag 29 maj 1972

Kommentarer
Postat av: Lennart Öhman

Lennart Bjerdahl var rektor i Norrfjärdens centralskola ,Då jag Lennart Öhman och mina spelkompisar Leif Bogren , Karl-Erik Lindgren , Roland Ekman och Rose- Marie Berglund gick högstadiet där. Lennart Bjerdahl beviljade oss i dansorkestern Lennes Med Rose-Marie en hel veckas ledighet från skolan så vi kunde spela i Riksgränsens Högfjällshotell, året var 1967 . Vi spikade ihop träemballage till våra musikinstrument i Bogrens snickarverkstad i Lakafors, Sedan forslades dessa musikprylar och vi själva till järnvägsstationen i Piteå för vidare transport med rälsbuss till Älvsbyn , därefter med tåg från Älvsbyn till Riksgränsen .
Vilka fina minnen !

2019-02-03 @ 22:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0