Musikalisk släkt

Kenneth Sandström med dottern Therese Lundgren.
 
Jag tillhör en musikalisk släkt. På bilden ovan syns två exempel, Kenneth, som är son till min kusin Gun Sandström och hans dotter sångerskan Therese Lundgren f. Sandström. Therese vann en talangtävling hemma i Piteå för ett antal år sedan. Jag lyssnade, och hörde genast att hon skulle sopa banan rent med de andra medverkande - det gjorde hon också. Hon har utbildat sig i Los Angeles, körat bakom Jill Johnson och Carola Häggkvist. Kenneth har två söner varav en av dem spelar gitarr.
 
Kenneth, som är pastor till yrket, spelar både gitarr och piano, han sjunger också. Mamma Gun var körledare i Filadelfiakyrkan i Piteå i många år, hon spelade både gitarr och piano. Gun var min kusin.
 
Kusinen Gösta Lindkvist, spelade trummor i dansorkestern Alf Johnnys. En annan kusin, Sune Karlsson, har spelat bas i många dansband från 1969 och framåt. Gösta Eriksson, min pappas kusin var professionell musiker i Stockholm från 1950-talets början till mitten av 60-talet då han valde den andliga vägen. Men han fortsatte att spela, mest piano, men trakterade kontrabasen och dragspelet lika bra. Ivar Eriksson, var bror till Gösta och kusin till min far. Han var kontrabasist och spelade i olika konstellationer hemma i Piteå. Han var med i det husband som kompade artister på Piteås parkkvällar i början av 60-talet.
 
En annan kusin till min pappa, Thure Lindkvist, blev violinist i en symfoniorkester hemma i Köping. Det finns även musiker på min mors sida. I mitt fall så blev det trummor. Sonen Daniel spelar gitarr och sjunger. Jag blir lika imponerad av hans spel varje gång jag hör honom. Även hans sång.
 
Henning och Gun Sandström, föräldrar till Kenneth och farföräldrar till Therese. När vi hälsade på under min barndom, minns jag ett stort piano som stod på hedersplats i deras vardagsrum. Det fanns även gitarrer. Både Henning och Gun är borta idag. Tyvärr. Två mycket fina människor. Bilden tog jag 2004.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0