Folke Hjort (1934-1977)

 
Folke Hjort f. 28 juli 1934 d. 3 juli 1977.
 
Måndagen den 4 juli 1977 var en varm och härlig sommardag. Jag vill minnas att jag satt ute på altanen med en smörgås i ena handen och njöt av att vara ledig. Framför mig på bordet låg dagens nummer av Aftonbladet vars trycksvärta gjorde mig svart om ena pekfingret och tummen. Huvudrubriken den här eftermiddagen var att en känd skådespelare hade avlidit i en dykolycka i Lysekil dagen före. Aktörens namn var Folke Hjort, 43 år gammal.
 
 
Han var inte okänd för min del. Jag hade sett honom i Bo Widerbergs "Mannen på taket" året tidigare. Där spelade han en kriminalpolis vid namn Fredrik Melander. Folke Hjort, såg jag även i TV-serien "A.P. Rosell bankdirektör" samma år. 1976 spelade han med i "En dåres försvarstal" och 1977 medverkade han i "Bröderna Lejonhjärta". Att dö vid 43-årsålder är alldeles för tidigt. Men Folke Hjort hann ändå sätta sina avtryck i den svenska film- och teaterhistorien.
 
Roger Lindqvist 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0