Grattis, mormor

Söndagen den 20 maj 1895 hade Potentiana och Potentia sin namnsdag. I Nyfors i Älvsbyn föddes samma dag Beda Karolina Jonsson. Jonas och Augusta hette hennes föräldrar. Beda kom senare att bli min mormor. På bilden som togs på dottern Ellys bröllop 1956, sitter min mormor och morfar vid sitt bord på Riddarkällan på Aronsgatan i Piteå. Mormor var en snäll och vänlig mormor, tyvärr så drabbades hon av sjukdomen Parkinson i 60-årsåldern. Efter en galloperation på lasarettet i Piteå, så skulle hon några dagar senare upp ur sin säng, och ramlade. Lårbenet gick av. Ny operation, som hennes bräckliga kropp inte klarade av. Hon avled onsdagen den 8 oktober, 69 år gammal. Jag var nyss fyllda 7 år, och hade precis börjat i första klass på Sörbyskolan i byn. Strax innan hon åkte in på lasarettet gav hon mig en tvåkrona. Den har jag kvar än i dag.
 
PS! Kära mormor, hälsa morfar.
 
Roger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0