Någon dag, snart eller senare...

Någon dag, snart eller senare, då jag kan sätta ord på mina känslor som berör viktiga saker, då är det tid att berätta. Men så länge som de rätta orden uteblir så väntar jag. Hur än tydlig jag är så kommer det antingen att förkastas, eller förlöjligas och falla plumt ner på marken. I den tid vi lever i dag här i landet och i världen, vill man missförstå, man vill så fort det bara går ropa ut känslan av att vara och känna sig kränkt. Sverige och svenskarna är nog det mest kränkta folket i världen. Hur kunde det bli så?
 
I de flesta fall så fungerar ordet kränkt som en bromskloss. Dialogen och diskussionen stannar upp, vilket är de falska-kränktas innersta syften. Resultatet blir att det du vill framföra dör en plötslig död. Vem vill förresten stå i centum när orkanen kommer? Kanske en person med långt gången döds-längtan? Sanningen skall göra er fria, heter ett berömt citat. Men sanningen kostar på. Se bara vad som hände FN-mannen Anders Kompass, som slog larm om övergrepp på barn utförda av FN-soldater. Till och med vår egen Jan Eliasson kom att motarbeta honom. Anders Kompass fick så småningom upprättelse. Där gick sanningen ut som slutlig segrare. Men tänk så många gånger som lögnen har vunnit. Jag blir rädd, arg och ledsen bara jag tänker på det.
 
Roger Lindqvist  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0