Povel Ramel

 
 
 
 
Povel Ramel

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej Roger !
Jag var på en loppis i helgen , köpte några gamla motortidningar från 50 -talet ,satt o bläddrade i en från 1958 , där Gunwer Bergkvist gör reklam för SAAB med sin familj. Med på bilden är dottern Maria , av fina årsmodellen 1957 (Maria alltså , inte bilen) ,så hon måste vara ca 1 år på bilden .Maria gick i min klass när vi började i den splitter nya Rudbodaskolan 1968 , idag finns inte den skolan kvar,den revs för att lämna plats för en ny skola för ett par år sen. Det dröjde ett tag innan jag fattade att Maria var Gunwers dotter , Bergkvist är ju Gunwers flicknamn som ogift. Maria var lika söt o pigg som sin mor kan jag lova. Kom att tänka på att Gunwer är den enda som lever idag av de som var med i den klassiska sketchen Skattkammarön. I år är det 50 år sen dom fantastiska Lars Ekborg o Åke Grönberg gick bort, det är inte klokt vad tiden går. Du Roger har ju hållit på med musik i nästan hela ditt liv ,då måste jag passa på att nämna att i samma klass som jag och Maria gick var det en kille som heter Didrik de Geer. När man kom hem till hans pojkrum var det som att komma in i Oppfinnar-Jockes verkstad , förstärkare ,elektronik o lödkolv mm. Didrik tillverkar idag , enligt många ,världens bästa mikrofon , den tar månader för honom att tillverka, och kostar därefter , 250.000 kr. Jag vet att Benny Andersson har köpt en. När jag sen gick på gymnasiet , Hersbyskolan , gick Povels dotter , Lotta (57:a förstås) i parallellklassen. Hon visade redan då att hon ärvt pappas talang, stod ofta på scenen i skolans aula i olika pjäser , alltid lika bra.
Jag har scannat annonsen med Gunwer , från Teknik för alla nummer 6 1958 , o tänkte skicka den till dig på [email protected] , hoppas du har kvar den. Ska höra av mig till Maria o höra om hon vill ha tidningen , hon blir nog förvånad , vi har inte setts sen vi gick ut 9an 1973 . med vänlig hälsning Tomas Rimmerfeldt

2019-05-13 @ 10:26:18
Postat av: Roger

Hej Tomas! Min allra första LP-platta var med Povel Ramel. Jag spelade den varje dag, om och om igen, så mina föräldrar höll på att bli tokiga. Jag var då ca 5-6 år gammal. Det var där mitt intresse för musik och framförallt Povel grundlades. I dag är jag medlem i Povel Ramel-sällskapet. I och med Povel så hamnade även Gunwer Bergqvist på min gilla-lista. Så även Brita Borg och Martin Ljung. På samma lista finns storheter som HasseåTage, Gösta Ekman, Birgitta Andersson, Monica Z., Lars Ekborg m. fl.På tal om mikrofoner så har både jag och alla de medmusikanter jag mött genom åren, nött ut flera stycken. Men 250.000 har aldrig någon av våra mickar kostat. Tack för annonsen! Mvh Roger Lindqvist

2019-05-13 @ 18:45:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0