Strands Glass /1970

Marknadsföring A och O för glassfabrikör
 
 
Omsätter 12, 8 miljoner
 
 
Är den där riktigt klok, inte kan man sälja glass i Norrland och konkurrera med de stora redan etablerde företagen. Så sa en del belackare om Martin Strand i Piteå då han för 25 år sedan började sälja glass på gatorna i hemstaden.  I dag omsätter hans glassfabrik 12, 8 miljoner och har 65 året-runt-anställda. Ett par gånger per år reser han runt Europa för att snappa upp nyheter inom branschen, lära sig produktutveckling och marknadsföring som han själv ander är A och O för en företagare i norr. Kring sig har direktör Strand en stab av medarbetre som är handplockade.
 
Hjärntrusten i företaget är samlad för överläggningar. Fr v produktionschefen Gustaf Strand, lagerchefen Gunnar Öhlund, ekonomichefen Olof Spegel, vd Martin Strand, säljchefen Oskar Wiklund och coming man Leif Strand.
 
    - Vi företagare i norr har väl ett par stora problem att brottas med och det är de alltför dyra flygresorna, frakterna och telekostnaderna. Bara flyg- och telekostnaderna kostade för vår del 54.000 kronor under 1969. Pengar som får tas från vinsten. En lösning vore att företagarna här i norr gick samman och startade ett eget flygbolag. Idag tar Linjeflyg lika mycket för en resa mellan Luleå och Stockholm som till Kanarieöarna. Och vi är helt hänvisade till att utnyttja detta flyg för att kunna göra snabba resor till kunderna i södra Sverige.
 
Samma är förhållandet är med telefonkostnaderna. För att stödja företagsamheten i norr borde man införa frimärkespriser så att man kunde ringa överallt inom landet för samma pris. Och järnvägen kan man inte utnyttja på grund av de höga fraktkostnaderna. Staten ger lokaliseringsstöd för etablering i norr men stödet tar man ju igen via frakter och telefonkostnader, säger Martin Strand, som anser att företagarna måste börja opponera sig. Det har varit tyst alltför länge. Företagen i norr måste få samma förutsättningar som de i söder.
 
UTBILDNING
Martin Strand började som glassförsäljare på gatan men blev efter norrbottniska mått en rätt stor företagare.
    - Vad som är viktigt är att företagaren utbildar sig och ständigt är på alerten för att organisera upp och mraknadsföra sina varor på rätt sätt. Den första grunden fick jag personligen i svenska armén. Gick igenom furirskolan och fick grunderna till att leda och fördela arbetet. Sedan gällde det att förkovra sig på alla andra områden. Man måste kanske ha vissa medfödda anlag för att driva affärer och sälja men man får också mycket genom utbildning.
 
PERSONALÖKNING
Strands Glass sysselsätter idag 65 personer året runt men antalet anställda kommer inom den närmaste tiden att utökas med ytterligare ett tiotal personer. Tidigare var glass en säsongsvara men inte i dagens läge.
 
Direktör Martin Strand, t h skickar sin son Leif till USA för att lära sig marknadsföring och komma med nya friska idéer.
 
LÖNSAMHETSSTYRD PLANERING
Martin Strand: Marknadsföring är ett av de väsentligaste. Man kan inte bara starta t ex en glassfabrik och sitta och vänta på kunderna utan marknadsföring. Marknaden är stenhård och fordrar en riktig säljorganisation. En lönsamhetsstyrd försäljningsplanering har vi kört med länge. Vår nuvarande organisationsplan löper under två år alltså fram till 1972. Tillverkning och försäljning kollas upp varje dag varje timme, för att man skall få fram en riktig planering. Och att kunna komma ut med de bästa säljbara produkterna. Om någon vecka reser sonen Leif, 22 år, till USA för att lära sig marknadsföring.
 
VAD SKER I USA?
    - Ja vi är mycket intresserade av vad som sker i USA på glassfronten. Amerikanarna är världens största glassätare och vi har en hel del att lära när det gäller försäljning, framhåller direktör Strand. Han har nyligen öppnat ett försäljningskontor i Stockholm och har tidigare personal stationerad i Skellefteå och Umeå.
 
SOVJET
   - Vi går längre och längre ner och vi har även tittat på marknaden i Finland men där lägger importförbudet ett hinder i vägen. Sovjet är ju också en stor marknad och vad tiden lider skall vi väl även komma in där på ett hörn.
 
Strand har byggt upp en välorganiserad försäljningsavdelning och avdelning för produktutveckling. Hittills och fram till den 1 februari 1972 fungerar Strand både som verkställande direktör och marknadschef men den senare sysslan släpper han 1972, till någon av personalen.
 
----------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Lördagen den 25 april 1970
 
 
FAKTA
 
2007 avled Martin Strand i Alicante, Spanien, vid 84-årsålder. Han var född i Korsträsk i Älvsbyns kommun, som son till Hulda och Algot Strand. Familjen flyttade så småningom till Storfors i Piteå kommun. Redan som 16-åring började Martin Strand att veva glass på torget i Piteå. Efter att ha varit stamanställd som furir vid A8 i Boden återgick han efter krigsslutet att sälja glass. Året 1954 byggde han en glassfabrik på Källbogatan hemma i Piteå. 1966 invigdes den nya glassfabriken i Öjebyn. Som mest hade Strands Glass 11% av den svenska marknaden och en produktion på 5,5 miljoner liter och 120 årsanställda.
 
Fabriken i Öjebyn såldes 1972 och verksamheten flyttades till Flen. Martin Strand drev även Mini-resturant AB i Luleå och Impulsgrillen på Sundsgatan i Piteå. 1947 ingick han äktenskap med Gudrun Oskarsson från Vindeln. Paret Strand fick två söner 1948, varav den ena avled vid två-årsålder. Sonen Leif Strand gick bort 1996, vid 48-årsålder.
 
Roger Lindqvist   
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0