Familjen Georg Lundkvist, Furulund.

Den här bilden har sin egen speciella historia. Bilden på de två unga flickorna, jag gissar att flickan till höger, är Onny Lundkvist, dotter till Georg och Vilma Lundkvist i Furulund, Storfors. Onnys mor Vilma, var syster till min farmor Hanna Lindqvist f. Eriksson. Vilma hade ytterligare en syster som hette Hulda Wikström f. Eriksson. Hulda emigrerade till Minneapolis i Minnesota 1904 med maken Frans och barnen Hugo och Syrena. Den svartvita bilden skickade Vilma i ett brev till sin syster. Där låg bilden i många år på vindan i Frans och Huldas hus. Det var inte förrän 1992 då Huldas och Frans två barnbarn, Jerry och Skip Nelson, kom på besök hos oss i Hortlax, som bilden "återvände" efter nära 80 år borta i USA. Skip hade en massa fotografier med sig, som även min farmor en gång hade skickat "over there".
 
Onny gifte sig senare med Axel "Acke" Norberg från Haparanda. Acke kom att jobba som socioterapeut på Furunäsets sjukhus i Piteå. Vid sidan om så var han musiker och spelade i många olika band-konstellationer från 30-talet och framåt. Han komponerade också egna låtar, några av dem fick jag ärva efter hans och hustrun Onnys död. Onny Norberg drev under sitt yrkesverksamma liv både restaurang- och bagerirörelse i Piteå. Onny gick ur tiden den 25 oktober 1996. Acke gick bort den 4 januari 1997. Det var Acke som kom med idén att bygga en fritidsanläggning för vårdtagare vid Furunäset och Öjeby sjukhem, platsen fick namnet Gläntan. Anläggningen invigdes 1961. Vid öppnandet så hade Acke specialkomponerat en melodi som idag finns i min ägo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0