I Hasse & Tages värld

 
Röda Kvarn, klockan 15:15 idag. Under 1 timme och 49 minuter besökte jag Hasse & Tages värld. För det första så handlade filmen om ett av våra mest folkkära komikerpar. Men det var också en berättelse om ett Sverige som inte finns längre. Ett Sverige som är borta för alltid. Med andra ord Hasse & Tages eget Sverige. Så även mitt Sverige. Komikerduon möttes första gången 1956 och samarbetet fortsatte fram till Tages död 1985 vid fyllda 57 år. När Hasse dog 2017 hade han överlevt sin vän i hela 32 år.
 
Vid Tage Danielssons begravning 1985 höll vännen Hasse ett långt tal. Men det finns i mina ögon en enda mening som sammanfattar deras gemensamma liv och vänskap. Det var alldeles i slutet som Hasse sa med gråten i halsen: "Åh, vad jag har haft roligt med dig, Tage".
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0