Min mor och jag

Min mor gladde sig ofta åt när vi åke ut med bilen. Helst ville hon åka till sin barndomsby i Blåsmark. Hon kände sig alltid lika bekväm och glad när vi åkte på de välkända vägarna. Samtidigt flödade minnena fritt i bilen under färden. Den här bilden togs efter Gårdsmyrvägen mellan Blåsmark-Svensbyn den 2 juni 2011. Vi stannde vid det hus där min mors morbror Tycko Jonsson och hans hustru Astrid en gång bodde. Tycko och Astrid flyttade senare till Vittjärv i Boden. Tycko avled 1959 hustrun Astrid 1982. Nämnas kan, att Tycko avled den 8 oktober samma datum som hans syster, min mormor Beda, hon gick ur tiden den 8 oktober 1964.

Kommentarer
Postat av: Sandifighter

Jag minns hur glad min makes farmor blev när vi tog en runda i bilen och hon fick berätta om sina minnen. Minnen som sedan blir våra minnen också, genom dem ❤

2019-09-18 @ 01:00:04
URL: http://sandifighter.se
Postat av: Tomas

Hej !
Min pappa som gick bort för ganska exakt två år sen vid 91 års ålder uppskattade också enormt alla bilturer jag tog med honom på. Jag tog över pappas bil när jag märkte att han inte hade full kontroll på körningen längre ,jag har kvar den forfarande ,en SAAB 9-3 från 1999.Bäst tyckte pappa om att åka till sin barndomsby Balingsta som ligger mellan Uppsala o Enköping , där ligger den sommarstuga vi haft i alla år , som jag nu tagit över. Min farfar Knut var lärare i Balingsta ,familjen bodde på övervåningen i skolbyggnaden , "gröna skolan" som man sa. Många säger så fortfarande fast huset målades om till rött för mer än 20 år sedan.Jag tar hand om farfar o farmors grav på kyrkogården vid Balingsta kyrka , farfar var även kantor där. Fortfarande kommer det fram äldre personer o berättar att dom hade min farfar som lärare i skolan , men det sker alltmer sällan , snart är dom tyvärr borta också. mvh Tomas

2019-09-18 @ 16:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0