Morfar

 
Den 28 februari 1988 kl 11:23 tittade min morfar in i min videokamera. Året därpå, den 29 mars 1989 avled han lugnt och stilla i en säng på Piteå lasarett. Han skulle ha fyllt 90 år den 21 juli samma sommar. Han blev änkling den 8 oktober 1964 då mormor Beda gick bort. De sista året av hennes liv var morfar hemmavid för att hjälpa henne. Hon drabbades av sjukdomen Parkinson.
 
Strax efter mormors död minns jag att morfar stod hemma i vårt kök och grät. Jag minns hans kostym, som han hade på sig, en grå kvarleva från 50-talet och hans hatt, som Humphrey Bogart säkerligen skulle varit stolt över att få bära. I 25 år levde han ensam i sin etta på Hortlaxvägen. Eftersom han inte hade egen Tv så kom han ofta på besök. Han var nämligen en stor fantast av både Bröderna Cartwright och High Chapparal.
 
Han hade ett annat intresse också: han läste mycket böcker. Jag brukade cykla in till stan ibland med honom när han skulle göra ett besök i en antikaffär där det fanns andlig litteratur. Morfar var inte en sån person som gick i kyrkan, men läste gärna om Luther och hans skrifter. 1972 gav han alla sina barnbarn varsin Lutherska katekes. Den finns fortfarande kvar i min bokhylla. Han tyckte det var viktigt att skulle ta del av budskapet.
 
Morfar tackade inte nej till att dricka destillerade drycker. När han ibland "fick upp värmen" då sjöng han gamla läsarsånger. Jag minns att jag brukade sitta i hans knä då han bl a framförde Dan Anderssons "Helgdagskväll i timmerkojan". En visa med en underbar text som jag har kommit att älska genom livet. Tack morfar!
 
Morfar hade en övertygelse som han ofta kom fram till: "Om du gör nån illa, får du tillbaka det på ett eller annat sätt". På grund av detta så pratade han aldrig bakom ryggen på folk. Något som min mor vittnade om redan hemma i sitt föräldrahem i Blåsmark. Morfar var väl som folk var mest, men han var min morfar och det är jag glad och tacksam för.
 
Roger.

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej Roger !
Jag saknar också min morfar enormt , han gick bort i september 1990 , han skulle fyllt 89 i oktober. Morfar körde taxi , o eftersom jag alltid varit bilintresserad hade vi alltid mycket att prata om. Morfar berättade gärna om när han körde taxi med stort gengas-aggregat i Edvard Persson-filmen "Soliga Solberg" från 1941. Innan morfar bildade familj var han privatchaufför åt grevar, baroner o direktörer. Då fick han köra bl a Rolls-Royce o Bentley , men värstingen bland bilar i början på 30-talet hette Duesenberg , en kärra som Gary Cooper , Greta Garbo ,Clark Gable m fl. storheter hade.Morfar körde en Duesenberg hos Torsten Kreuger , tändstickskungen Ivar Kreugers bror. Torsten gillade att köra själv , en dag var man på väg från Skåne mot Stockholm där Torsten hade ett viktigt möte inbokat. Tyvärr fick man flera punkteringar , vilket enligt morfar berodde på att Torsten körde ganska brutalt , den 2,5 ton tunga bilen bredsladdade i kurvorna , men det kunde ju inte morfar säga till Torsten ,helt otänkbart ! När man inte hade något reservhjul kvar körde man in till Norrköping C och Torsten tog tåget mot Stockholm .Tåget avgick samtidigt som morfar gav sig av , o morfar kunde köra undan utan att få punktering ,han berättade ofta o gärna om hur snopen Torsten såg ut när han tog emot honom på Stockholms Central.
mvh Tomas

2020-01-25 @ 14:13:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0