Vi på Saltkråkan

 
Norra-Västerbotten ¤ Den 23 december 1965

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej Roger !
Saltkråkan gjorde ett outplånligt intryck på mig o mina syskon när det sändes ,och serien roar barnen än i dag , bl a mina barnbarn. Jag kommer ihåg en lång intervju med Maria Johansson, som spelade Tjorven ,för många år sen , hon berättade hon träffat flera från Saltkråke-gänget nyligen, bl a Kajsa Dandenell som spelade Skrållan , men Kajsa var så väldigt liten under inspelningarna , så hon sa att hon kommer inte ihåg nånting från den tiden. Maria sa att hon varit ut o seglat med några vänner under sommaren och då besökt Saltkråkan , eller Norröra som ön heter .Maria tyckte det såg ut som förr , men hennes vänner blev besvikna o trodde att det skulle se annorlunda ut. Maria förklarade att det går att "fuska" mycket i filmens värld , man kan klippa och klistra. Långt ifrån allt var inspelat på Norröra ,mycket fimades på andra öar i skärgården , till och med på öar i Mälaren och på Åland. Vi åkte till Norröra på en utflykt för några år sedan en varm sommardag. Båten gick från Furusund , där har Astrid Lindgren tillbringat över 60 somrar berättade hon en gång. Det enda på Norröra man kände igen från Saltkråkan var farbror Melkers hus , Snickargården , som var sig likt. Guiden berättade att alla scenerna från familjen Melkersons kök var inspelade i en studio. Det riktiga köket i Snickargården är i verkligheten väldigt litet. Sen gick vi ner till en liten strand o badade. Jag måste nog säga att för mig har Saltkråkan blvit något jag direkt kopplar ihop med svensk sommar. Vem skulle inte vilja vara på Saltkråkan när solen skiner o vågorna kluckar ?
mvh Tomas

2020-07-03 @ 17:24:41
Postat av: Roger

Hej Tomas!
Jag måste instämma i allt det du säger. Svensk sommar ÄR Saltkråkan. Än idag vid nära 63-årsålder blir jag som barn på nytt de gånger jag ser på nåt av avsnitten. När vi besökte Stockholm för många år sedan var jag sugen på en tur ut till Norröra, tyvärr så blev det ingenting av det besöket. Saltkråkan är så fantastiskt fint gjord och berättad både av Astrid själv som hela filmteamet som gjorde inspelningen. Våra tre söner såg Saltkråkan som barn, likaså våra barnbarn. Man blir alldeles varm i hjärtat bara man tänker på det. Ha det gott, Tomas!

2020-07-03 @ 21:35:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0