En onödig ångest?

Jag läste i nåt sammanhang att BRIS (Barnens rätt i samhället) har fått många samtal från barn som drabbats av klimatångest. Som väl de flesta vet vid det här laget så har allas vår Greta Thunberg predikat att man måste känna både ångest och panik pga hur vi behandlar vår planet. Ångest är en slags försvarsmekanism, har jag läst någonstan, kanhända i Johan Cullbergs bok "Dynamisk psykiatri". Hur som haver, så har jag sett olika människor i svåra ångesttillstån under de 15 åren jag jobbade vid Furunäsets sjukhus i Piteå.
 
Jag var inte skötare/vårdare, men jag jobbade i den här miljön där både jag och mina jobbarkompisar transporterade många patienter med ångestsymtomer. Att pådyvla sina medmänniskor att känna ångest och panik borde vara straffbart. Att sedan göra det mot unga människor det är så skamligt. En ung kille ca 10-11 år, stod på en gata i USA och förkunnade att "vi lever eventuellt endast 8 år till", påhejad av Greta och hennes miljökamp. Naturen ska vi värna om, men att sprida det här högst opassande ångest- och panikbudskapet får mig att må illa.
 
Tänk lite längre...
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0