Livsnjutaren i vårsolen /1973

 
I mångt och mycket så var min pappa en livsnjutare. Visst fanns det gråa moln på hans himmel också, men om de rätta omständigheterna fanns, så njöt han i fulla drag. Det fanns några viktiga ingredienser: kaffe, snus, takdropp, fågelsång, Aftonbladet och Piteå-Tidningen, och klangen av Hortlaxkyrkans klockor. Pappas föräldrahem låg ett stenkast från vårt hus. Jag kunde inte undgå att se att han hade pjäxorna på fötterna. Stora delar av hans släkt bodde i området. Året 1973 den 19 februari fyllde pappa och hans tvilling Sigrid Karlsson 50 år. Faster Sigrid bodde i Vidsel med sin familj. Vi hade en stor släkt på pappas sida som vi umgicks med. Vid 63-årsålder förstår jag vilken bra barndom jag hade. Tacksamheten är stor. Jag fick även lyckan att behålla mor och far upp i hög ålder. Pappa dog vid 82-årsålder den 4 juni 2005. Mamma var 88 år när hon somnade in på pappas födelsedag den 19 februari 2018.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0