December 1976

Pappa vid köksbordet. Mamma står i bakgrunden.
 
Vad han äter, ja det vet jag inte. Men jag vet i alla fall att han har på sig sin Helley-Hansen jacka som jag också brukade använda på vintrarna.
 
Min svåger Henning i den röda skjortan, min mor till höger håller på att få iordning den hushållsassistent som mamma fick i en förtida julklapp det här året.
 
Henning läser bruksanvisningen medan min mor håller reda på alla prylar.
 
Här ses jag med den då endast drygt 2-åriga Mathias son till min syster Gerd och hennes sambo Henning. Micken tillhörde den ljudfilmkamera som jag hade köpt på Jowa i Piteå några dagar före jag filmade det här. Bilden är hämtad ur filmen därav den dåliga kvalitén.
 
Roger har också gått över till Prince. Nu ljuger jag! Det var Hennings ciggpaket, och jag låtsades röka. Nåja, jag kanske provade nåt bloss.
 
Min mor några dagar innan jul. Mina föräldrar skulle in till Piteå för att julhandla. Kanske på Tempo eller Domus?
 
Även pappa är klädd ock klar inför besöket i Piteå.
 
På köksbordet står ljusen tända, och i bakgrunden skymtar granen. Julstämningen fanns fortfarande kvar hos mig.
 
En av de julklappar som låg på soffan vid granen. Det var till mig. Som vanligt så hade pappa gjort ett litet rim. Tyvärr kan jag inte urskilja själva rimmet, men det står i alla fall "Aktas för stötar". Om jag minns rätt så låg det en filmredigerare i paketet som var bra att ha när man skulle klippa ihop filmerna. Redigeraren har jag kvar än idag.
 
Mamma sitter i soffan i vardagsrummet och läser Aftonbladet.
 
Julaftonen 1976 firade vi hemma hos Malin och Gösta Lidman i Blåsmark. Malin var min moster. Vid bordet i deras kök ses min far t.v. och min kusin Robert Nilsson. Utanför bild satt Lennart Lundgren min morbror. På den något diffusa bilden ses även min syster Gerd och Gun Lundgren min kusin.
 
Vid det bakre bordet sitter min svåger Henning Höglund med ryggen mot kameran. Utanför bild fanns min mamma Maj-Gerd, Malin, Elly och Sune Nilsson, Mathias, Lars-Eric och Helmy, min morfar Sanfrid och Gösta Lidman. Nu glömde jag Stig min kusin och hans mamma Elsy.
 
Min mamma har fått ett halsband som hon visar upp för min syster.
 
Hmm, passar det...?
 
Morfar Sanfrid öppnar ett av sina paket. Bredvid honom står hans måg Gösta Lidman som hade ett KR-jordbruk hemma i Blåsmark vid den här tiden.
 
En liten glimt hur julen 1976 tog sig ut.
Det bästa med att dokumentera i foto och film, är att det skapas ovärderliga minnen åt framtiden. Det värsta är att konstatera åtminstone genom dessa bilder att många av mina nära och kära nu är borta.
 
Mina föräldrar är borta. Så även min morfar. Elly och Sune. Gösta och Malin. Lennart och Elsy.
 
-------------------------------------------------
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0