Skjutjärnsjournalisterna "De tre O:na" /1968

 
De här tre herrarna var fruktade och nästintill hänsynslösa mot sin offer. Fr v Gustaf Olivercrona (1924-2005), Lars Orup (1918-2007) och Åke Ortmark (1929-2018). Bilden togs valåret 1968.
 
Det fanns även en annan lika fruktad man: Herbert Söderström, som med sin vassa röst fick våra politiker att svettas ymningt. Vart tog deras framtida skjutjärnsjournalister vägen? I dag finns det knappt någon som vågar gräva lika djupt med spaden. Janne Josefsson och Joakim Lamotte finns, men inga fler.
 

Kommentarer
Postat av: Christer Brodén

Sökte på Curt Karlsson och hamnade hos dig. Mycket minnen som flyter upp, när jag ser på dina bilder. De tre O-na tittade jag mycket på i 17". Jag har svårt att uppleva det som "länge sedan". Farfarsfar till Gustaf O, Knut Olivecrona i kavaj, finns fotograferad på bild. Inte konstigt, han dog 1905. Mer märkligt är att han som 13-åring (1830, tror jag) råkade springa in på en avrättningsplats utanför Örebro. Där fanns steglade lik kvar efter en avrättning! "Förstärkt dödsstraff" innebar stympning. Han blev därav stark motståndare till dödsstraffet. Längre sedan är det inte. Men redan dina bilder beskriver en värld, som förändrats radikalt.

2021-08-29 @ 23:33:16
URL: http://https://christerbroden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0