Jag kan inte tro på Jan Guillou

 
Herr Guillou har varit ute i pressen och valsat omkring - igen. Jag ifrågasätter inte hans intellektuella status, men hans omdöme. Hur kan man ta en person på fullt allvar när man mottager ett pris i Lenins namn? En blodsbesudlad despot i ett diktatoriskt land där människor avrättades i parti och minut. "Bort med klassamhället" är V:s slogan. Enligt utrikeskorren Kjell-Albin Abrahamsson som jobbade i Östeuropa i 40 år så fanns det inget större klassamhälle som i forna Sovjet. Var man oliktänkande så avrättades man. Då är frågan: när vi nu visar vår avsky mot nazismen och högerextrema, varför visar vi inte samma avsky mot den extrema vänstern? Och framförallt kommunismens ideologi?
 
Det kan finnas ett svar på den frågan, och det svaret formulerade journalisten/korren Kjell-Albin A. så här: "När jag gick på journalisthögskolan var alla kollegorna kommunister, alla utom jag. Dessa kommunister fick sedan jobb på exempelvis Aktuellt, Rapport och andra medier."
 
En annan röst berättade att när han började sitt jobb på Sveriges Radio så var en av cheferna väldigt tydlig med att: "Här på radion röstar vi rött!"
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0