Piteåbilder

Uddmansgatan. Mysko med så många hantverkare på rad.
 
Byxtorget. Till vänster fanns en gång den välkända skoaffären "Sko-Lundbergs". Där klädaffären Cubus nu finns, fanns tidigare KC eller rättare sagt Klädercentralen. Storgatan blev så småningom landets första Gågata den 11 augusti 1961. På samma gata finns idag en sk Hall of Fame i form av nedsänkta gatstenar med namnen på rikskända Pitebor.
 
På Gågatan finns Piteås mest anrika kondis: Ekbergs Konditori som öppnades 1923 av konditorn Hugo Ekberg. Här smakade jag min första potatisbakelse i sällskap med mina föräldrar någongång på 60-talet.
 
Från Rådhustorget med kameran riktad in mot Storgatan (Gågatan).
 
Till vänster Ekbergs Konditori. Till höger JOWA. Längre fram till vänster fanns en gång Domus varuhus invigd 1962. Idag finns där en annan verksamhet.
 
Rådhustorget med den gamla fd Trivialskolan som är borta sedan länge. Till höger ses Rådhuset.
 
Huset till vänster var Piteå-Tidningens första adress. Omkring 1914-15.
 
I huset till vänster beläget på Rådhustorget fanns en gång Resia en affär där man kunde handla allt från skurborstar till bordsdukar mm mm. På 70-talet fanns Åströms Ur & Optik. Här har även funnits en hamburgerrestaurang,en kemtvätt mm.
 
Storgatan (Gågatan) igen fast med kameran vänd mot Byxtorget. Allra längst till höger fanns en gång Beliva. Där köpte man sina vinylskivor, det fanns även en disk där man kunde provlyssna innan man bestämde sig. Innehavaren hette Bo Lindvall som startade affären 1957. Namnet Beliva var hämtade ur ägarens namn: BossE LIndVAll=BELIVA. Där köpte jag min första videobandspelare, året var 1977. Här kunde man även handla sin TV eller radio eller varför inte sin dammsugare eller kyl och frys.
 
COOP. Inte många bilar. Till höger står våran röda Toyota parkerad med hustrun stående bredvid. Det var rätt så kallt att gå på stan idag.
 
Efter besöket i Piteå gjorde vi en sväng till Furunäset, där tog jag den här bilden över den isbelagda Piteälven.
 
Foto: Roger Lindqvist - 2022-01-31
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0