Brita Borg 1961

 
Brita Borg bodde några år i Gullön i Arvidsjaur kommun. En dag mötte jag henne vid Piteå lasarettets entré. Hon klev ut ur en svart merca-taxi. Jag jobbade på landstinget både som chaufför och postvaktmästare och besökte lasarette varje dag genom mitt jobb. Just då, just i denna stund råkar jag möta Brita Borg i egen hög person. Hon gick in genom entrén och jag alldeles bakom henne. En arm hade hon i ett bandage. När vi kom fram till hissarna så vände hon sig om mot mig och frågade var röntgenavdelningen låg. På plan nr 5, sa jag. Hon tilltalade mig. Ingen annan runtomkring la notis till henne. Men det gjorde jag. Helst så hade jag velat bjuda henne på en kopp kaffe och en bakelse i lasarettets caféteria. Men så blev inte fallet, tyvärr.
 
När jag frågade tjejen som satt i receptionen om hon visste vem Brita Borg var så sa hon: Vem är det då? Det hör till saken att min fars kusin och hennes man kände både Brita Borg och hennes dåvarande man pianisten Allan Johansson. De två besökte nämligen sina vänner i Piteå i början av 60-talet. Maken till fars kusin var själv både pianist, kompositör och spelade också trumpet. Tänk så mycket frågor jag hade haft om jag hade fått en pratstund med henne. Men nu blev det inte så.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0