RID i NATT /1942

Biopremiär den 23 november 1942.
 
Filmen visades i TV på påskdagen söndagen den 18 april 1965. Jag minns att jag och min mor tittade på den. Det var en stark film, alldeles för stark för Roger 7 år gammal. Speciellt scenen när Ragnar Svedje, på Svedjegården spelad av Oscar Ljung begravs levande. En annan rollfigur som skrämde mig var Mästerman Hans i Lenhovda spelade av Erik Hell. En i mina ögon diabolisk upplevelse.
 
Jag minns inte om den var barnförbjuden. Den visades i alla fall på bästa sändningstid. Naturligtvis så drogs jag med in i filmens underbara värld. Trots mina blott 7 år.
 
Filmen har visats totalt 7 gånger i televisionen. Senast den 16 augusti 1998.

Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej Roger !
Jag har berättat tidigare här på din blogg om en film som skrämde slag på mig som barn, Arne Mattsson filmen "Ensam i natten" som visades vid högertrafikomläggningen 3 sep 1967, på kvällen i Hylands högerhörna.Kunde inte sova sen. Den filmen är en kortfilm o har halkat vid sidan om Arne Mattssons stora filmproduktion, svårt att hitta info om skådespelare mm. Arne gjorde flera filmer med en färg i namnet , Damen i rött , Ryttare i blått m fl. I början på 60-talet spelades filmen "Den gula bilen" in , mycket spelades in på Grans gård utanför Bålsta där en arbetskamrat till mig , Tommy ,född 1957 som du o jag , bodde som barn. Jag har sett filmen flera gånger , en liten besvikelse är att den är inspelad i svart/vitt , så man ser inte att den stora Mercedesen är gul.
mvh Tomas

2022-09-28 @ 13:22:14
Postat av: Tomas

Kom på att jag skrev fel, Arne Mattsson filmerna heter "Damen i svart" och " Mannekäng i rött " Rätt ska vara rätt // tomas

2022-09-28 @ 13:31:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0