När julens budskap städas bort

Vår svenska jul vilar på den kristna tron. Men det är som vi inte vill kännas vid det idag. I Malmö önskar man sina innevånare "Fina helgdagar". Gör det ont att nämna saker och ting vid dess rätta namn? Jo, jag tror det. Ramadan slås upp stort och brett. Men ett enkelt GOD JUL passar tydligen inte. Vi bor ju i Sverige inte i mellanöstern. Hela min barndom och uppväxt var julen en varm och viktig tradition. Det har vi lärt våra söner också. I skolan sjöngs det julsånger, vi hade julfester, vi hade julspel om Jesu födelse. Idag vill man gärna sudda ut våra jultraditioner. Det är i så fall ett gigantiskt misstag. Sveriges identitet försvagas undan för undan. Svenska kyrkan saknar mycket av det andliga innehåll som fanns tidigare. Jag vet inte om vi ska kalla det Guds hus längre? Jag känner enbart sorg över detta. Sverige blir mer och mer identitetslöst.
 
ROGER.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0