Skolarbete i klass 4 /1968

 
 
 
 
Hortlax Centralskola i Hortlax. Lärare Gunnar Sundén (1912-1992).
 
Läraren och kantorn Gunnar Sundén. Jag hade honom i klasserna 4-6. I mitt tycke alldeles för sträng. Han boxade till mig i ena axeln där jag satt bakom min skolbänk, mina glasögonen föll ner på golvet. Han tittade på mig och sa TA UPP DOM! En annan gång tog han sin nyvässade penna och slog den i mitt huvud. Jag fick ett sår där. En annan gång när jag stod vid svarta tavlan för att skriva en grej, vilade jag på ett ben, så sa han lite spydigt: Du står på ett ben som en tupp, när ska du börja gala då? Klassen skrattade. Han var allmänt otrevlig, men dock inte mot alla. Vissa elever hade pappor eller mammor som jobbade inom sjukvård eller politik, dem var han mer vänlig mot. Det räckte väl inte att min pappa jobbade på boardfabriken och min mamma var hemmafru? Nä, jag har inga bra minnen av honom. När jag någon gång råkade möta honom i byns ICA-butik hälsade han aldrig. Han tittade inte ens på mig. Ett litet hej hade betytt väldigt mycket för mig just då. I hans värld var jag osynlig. Men tack och lov fanns det lärare som jag gillade. Musikläraren Sten Westling, teckningsläraren Ove Gad, Erling Markström i biologi, slöjdläraren Gottfrid Marklund, i småskolan fanns Gunhild Lundman.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0