Får man älska sitt land?

I torsdags så satt jag och Elisabeth och kollade in TV-programmet med Benjamin Ingrosso. En av mina stora favoriter var med, Tommy Körberg. Benjamins pappa kom också på besök och hjälpte sonen med maten. Benjamin viftade med en italiensk flagga och berättade att både han och pappan älskade landet Italien. Absolut! Italien är ett fint land. Då slog mig tanken, när hörde och såg jag en svensk kändis vifta med den svenska flaggan och säga att "jag älskar Sverige".
 
Svaret är kort och gott, att några sådana känslosamma "utbrott" lär vi aldrig få se eller höra i svensl television. Det är någon eller några, ja kanske väldigt många som bestämt att detta med att älska sitt eget land hör ihop med nazism. Det är i mina ögon det mest ointelligenta jag någonsin hört. Det vore ungefär som att tycka att alla andra barn var gulliga och bra utom sina egna. Det låter ju korkat så in i norden.
 
Jag älskar Sverige. Men jag är varken nazist eller fascist. Hur har det då kunnat bli så här? Ja, fråga fåntrattarna som har lagt beslag på denna oskyldiga kärleksförklaring till hemlandet. Det är hur tokigt som helst. I det här landet i nord får man älska alla länder (även diktaturer) men icke sitt eget land.
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0