En jul för länge sen

Mormor Beda och morfar Sanfrid en jul troligtvis i början av 60-talet. Det här var hemma hos Elly och Sune Nilsson. Elly var dotter till mina morföräldrar. Platsen kan ha varit på Bryggargatan i centrala Piteå, eller i de hus som Elly och Sune byggde på Krangatan på Backenområdet i Piteå. Om jag inte minns fel så byggdes huset 1963. Mormor Beda avled den 8 oktober 1964. På bordet står ett askfat med en isbjörn som Sune hade vunnit på lotteri när han och Elly hälsade på min moster Malin och hennes familj i Gävle. Sune berättade att vinsten var egentligen en golvlampa, men han tyckte att det skulle bli så trångt i deras Simca att han valde askfatet istället. Jag minns det där askfatet när jag som barn hälsade på. När jag besökte Noliautställningen i Piteå för många år sedan fanns det ett liknade askfat. Jag köpte det. Den som formgav fatet hette Dittmar Urbach från Tjeckoslovakien.
 
Så här ser det ut. Det finns härhemma hos oss idag, det jag köpte på Nolia men så här såg även Sunes och Ellys ut också.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0